آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟
سرخط خبرها

درباره صبر و تاب آوری در حوادث رانندگی | وقتی عصبانی هستید، رانندگی نکنید!

  • کد خبر: ۱۳۷۰۵۰
  • ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
درباره صبر و تاب آوری در حوادث رانندگی | وقتی عصبانی هستید، رانندگی نکنید!
نیمی از نزاع‌های خیابانی مشهد مربوط به مسائل ترافیکی است.

ملیحه ابراهیمی | شهرآرانیوز؛  اگر جزو آن‌دسته افراد هستید که آستانه تحملتان کم است و هر اتفاقی در زمان رانندگی شما را به‌هم می‌ریزد و عصبانی می‌کند، برابر قانون، شما از پشت‌فرمان‌نشستن منع شده‌اید. نتایج تحقیق‌های زیادی در حوزه ترافیک به این موضوع اشاره می‌کند که فقط سی ثانیه زمان لازم است تا درگیری دو راننده در یک اتفاق ترافیکی منجر به برخورد‌های خیابانی شود.

به‌گفته سرهنگ علیرضا رحیمی، رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان، کنترل رفتار در زمان عصبانیت هماهنگی بین عصب و عضله را مختل می‌کند. این اتفاق در زمان رانندگی باعث کم‌شدن سرعت انتقال پیام‌ها از مغز به دیگر اعضا می‌شود. با این توصیف زمانی که از مسافت توقف، سرعت واکنش، میدان دید و درنهایت اقدام نهایی برای فرار از تصادف یا ضعیف‌شدن شدت برخورد کاسته می‌شود، مقدمات بروز تصادف‌های شدیدترفراهم می‌شود. در ادامه چند خطی همراهمان باشید.

۴۷۰ هزار
تعداد اعمال قانون، تخلف‌های ساکن مرتبط با پارک‌ها ممنوع در هشت ماهه ابتدای امسال در مشهد

۵۰%
سهم نزاع‌های خیابانی مشهد که بر اثر مسائل ترافیکی به وقوع می‌پیوندد

۲
دومین علت تصادف‌های مشهد، رعایت‌نکردن حق تقدم در زمان رانندگی است

۲۸%
سهم رعایت‌نکردن حق تقدم در تصادف‌های مشهد در آبان‌ماه امسال

۵۱۶۳۰ نفر
سال گذشته استان خراسان رضوی بعد از تهران بیشترین آمار نزاع‌های خیابانی را داشته است

۹۳۰۷
تعداد اعمال قانون، رعایت نکردن حق تقدم در هشت ماهه ابتدای امسال در مشهد

حقوق شهروندی را رعایت کنیم

احترام به حقوق یکدیگر در حوزه‌های ترافیکی، چه توقف پشت خط عابر پیاده باشد یا پارک‌نکردن دوبل در معابر اصلی، نشانه احترام به روح و روان جامعه است. نتایج پژوهش‌های انجام شده گواهی می‌دهد که بیشترین درگیری‌های خیابانی در کلان‌شهر‌هایی مثل مشهد به‌واسطه انجام تخلفات رانندگی یا زیرپاگذاشتن حقوق و افراد در ترافیک به وقوع می‌پیوندد. مهم‌ترین مواردی که باعث تنش و نزاع در خیابان می‌شود، عبارت است از:

  • گرفتن فضای پارک یکدیگر
  • پارک جلو خانه شهروندان
  • رفت‌وآمد وسایل نقلیه موتوری در پیاده‌رو
  • استفاده نکردن از راهنما و تغییر مسیر ناگهانی
  • صدای ناهنجار اگزوز خودرو‌ها
  • استفاده بی موقع از نور بالا، بوق‌های ممتد و غیرضروری

لطفا حق تقدم را رعایت کنید

در جوامع پیشرفته، حق تقدم براساس آیین‌نامه رانندگی هر کشور است، اما به‌گفته رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان، در شهری مثل مشهد حق تقدم یعنی گرفتن راه از یکدیگر که این موضوع علاوه بر بروز تصادف باعث ناراحتی و عصبانیت دیگر کاربران ترافیکی می‌شود.

هرگونه حرکت نمایشی ممنوع!

انجام حرکات مخاطره‌آمیز یکی‌دیگر از عوامل عصبانیت رانندگان و دیگر کاربران ترافیکی است که از مصدایق کم‌صبری در زمان رانندگی است. به‌عنوان نمونه، حرکت مارپیچ یا سرعت غیرمجاز در زمان‌های نامناسب در سفر‌های شهری با هدف کمترکردن زمان رسیدن به مقصد‌های طولانی.

پیشگیری بهتر از درمان است

باید به ابعاد متعدد فرهنگ‌سازی در جامعه توجه ویژه کرد؛ با تکرار و آموزش است که برخی مسائل ملکه ذهن آدمی می‌شود. به‌عنوان نمونه اجرای طرح‌هایی مانند همیاران پلیس، پلیس‌یاران جوان و نوجوان، فرهنگیاران ترافیک و... برای خیلی از کاربران ترافیکی رعایت قوانین در محدوده مدارس را تداعی می‌کند.

به‌هرحال باید بپذیریم تا زمانی که به حقوق یکدیگر به‌ویژه در حوزه ترافیک احترام نگذاریم، شاهد افزایش آمار تصادف‌ها و به‌هم‌خوردن جو عمومی ترافیک و حال بد کاربران ترافیکی خواهیم بود. با این توصیف، بهتر است درباره این موضوع‌ها بیشتر تأمل کنیم:
آموزش علمی و عملی رعایت حقوق شهروندی به عموم افراد جامعه به‌ویژه از سنین پایه و خردسالی که این مهم می‌تواند از مهدکودک‌ها آغاز شود و در مدارس و دانشگاه‌ها ادامه داشته باشد.

استفاده حداکثری از رسانه‌های جمعی ازجمله نوشتاری، دیداری و گفتاری. رسانه‌های محلی مثل صداوسیمای استان می‌توانند با پخش تصاویر و فیلم‌های حوادث و سوانح رانندگی نقشی پررنگ در ترویج قوانین راهنمایی‌ورانندگی در ذهن مخاطب ایفا کنند.

بهره‌مندی از تبلیغات محیطی برای آشنایی عموم با مسائل مرتبط با آداب اجتماعی و ترافیکی. به‌عنوان نمونه، تصاویر خطر برخورد با عابرپیاده در پشت و بدنه اتوبوس‌های شهری، تصاویر مرتبط با خطر تصادف در بیلبورد‌های تبلیغاتی، تئاتر‌های خیابانی با مضمون توقف پشت خط عابرپیاده و....
استفاده از کلیپ‌هایی مانند سیاه‌ساکتی و....
آموزش عمومی در ادارات، مساجد و پایگاه‌های بسیج و....

کمی حواسمان به خودمان باشد

بهتر نیست به‌جای آنکه دقیقه‌ها پشت ترافیک درهم‌تنیده خیابان‌های اصلی آن‌هم در ساعت‌هایی که ترافیک به اوج خود می‌رسد، با دیگر رانندگان مشاجره کنیم و اعصاب خودمان و دیگران را خراب کنیم، به این موضوع فکر کنیم که فقط برای انجام امور ضروری از خانه بیرون بیاییم؟! جالب است بدانیم رانندگی در زمان آلودگی هوا باعث افزایش خشونت بین کاربران ترافیکی می‌شود.

چرا بعضی از ما وقتی کنار راننده‌ای می‌نشینیم، به این موضوع فکر نمی‌کنیم که نباید مقدمات عصبانی‌شدن راننده را فراهم کنیم؟! خیلی وقت‌ها یک مشاجره زناشویی، پدر و فرزندی یا حتی یک مسافر با راننده تاکسی باعث بروز تصادف‌هایی بزرگ می‌شود.

در برخی موارد هم گاهی ممکن است راننده خودرو از قبل عصبانی باشد. در این موقعیت، به عصبانیت او دامن نزنید. از او بخواهید در محلی امن خودرو را متوقف کند، جرعه‌ای آب بنوشد یا از خودرو پیاده شود و چند قدم راه برود و بعد به مسیرش ادامه دهد.

درست است که سنگین‌وزن هستید، اما دلیل نمی‌شود بزرگی خودروتان بهانه شود تا به دیگر وسایل نقلیه موتوری زورگویی کنید و قلدربازی دربیاورید. فراموش نکنیم که تصادف با خودرو‌های سنگین خسارت‌هایی بزرگ به‌همراه دارد. از طرفی دیگر، رانندگان نیز نباید با بی‌قانونی به‌عنوان نمونه تغییر مسیر ناگهانی، رانندگی با سرعت کم در لاین سرعت و... اسباب ناراحتی خودرو‌های بزرگ شوند.

امان از برخی موتورسیکلت‌سواران؛ آن‌هایی که با حرکات نمایشی، لایی‌کشیدن، عبور از چراغ قرمز و در هر وضعیتی حتی با جمع‌کردن آینه‌بغل خودرو‌ها از لابه‌لای خودرو‌ها عبور می‌کنند و در معابر بزرگراهی یا اصلی باعث عصبانیت دیگر کاربران ترافیکی می‌شوند. لطفا کمی مراعات کنید. گاهی یک راننده که آستانه تحملش کم است، از روی عصبانیت جمله‌ای می‌گوید که باعث ناراحتی و درگیری شما می‌شود.

گاهی باید از راه جبر وارد شد

سرهنگ علیرضا رحیمی معتقد است برای آن‌دسته افراد اندکی که حاضر نیستند قوانین زندگی اجتماعی و رانندگی را رعایت کنند و به‌عنوان نمونه با هر وضع روحی پشت فرمان می‌نشینند و با کوچک‌ترین تلنگری از محیط اطراف، واکنش منفی نشان می‌دهند، باید از در اعمال قانون از طریق پلیس یا مقامات قضایی وارد شد. سخت‌گیری یکایک نکات قانونی برای آن‌هایی که به قوانین اهمیت نمی‌دهند، باید با شدت بیشتری از سوی عوامل بازدارنده پیگیری شود. یکی از این راه‌ها، افزایش مبلغ جریمه متخلفان حادثه‌ساز رانندگی است. در کنار افزایش اعمال قانون، برخی برخورد‌ها مثل کار اجباری در حوزه‌های تخصصی افراد برای کسانی که مرتکب تخلف شده‌اند، می‌تواند بسیار کارآمد باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->